Filmreview: Bankier van het verzet

ItsRobinReviewsLeave a Comment

Filmsreview Bankier van het Verzet

Oorlogsfilm, ik heb er een voorliefde voor. Ik vind de verhalen onwijs interessant. Ik was dan ook erg benieuwd naar Bankier van het verzet.

De film:

“Als bankier Walraven van Hall (Barry Atsma) in de Tweede Wereldoorlog wordt gevraagd of hij zijn financiële contacten voor het verzet wil inzetten, aarzelt hij niet lang. Samen met zijn broer, Gijs van Hall (Jacob Derwig), bedenkt hij een riskante constructie om grote leningen af te sluiten waarmee het verzet gefinancierd kan worden. Als ook dat niet genoeg is bedenken de broers de grootste bankfraude uit de Nederlandse geschiedenis: tientallen miljoenen guldens worden onder het oog van de bezetters de Nederlandse Bank uit gesluisd.” Bron: Pathé

Genre: Actie, drama.
Tijdsduur: 123 minuten

Kijken als je in de stemming bent voor: Een interessant oorlogsverhaal.

Rating x/5:★= hele ster = halve ster

Klik op de categorieën om mijn mening te lezen.

[su_spoiler title=”Algemeen ★★★” icon=”caret”]Over het algemeen is het best een goede Nederlandse film. Ik was geen fan van het camerawerk., het was net alsof de regisseur niet wist wat hij in beeld wilde en alle hoeken voorbij kwamen. Op het begin ging het verhaal snel. Acteerwerk is prima. Al moet ik altijd even wennen aan het Nederlandse acteerwerk. [/su_spoiler] [su_spoiler title=”Verhaal ★★★” icon=”caret”]De film is gebaseerd op ware feiten. Het echte verhaal is nog indrukwekkender dan hoe het in de film is verwerkt. Dat vind ik jammer. Misschien dat ze er beter een mini serie van hadden kunnen maken. Ik denk dat ze het verhaal nog beter hadden kunnen maken.[/su_spoiler] [su_spoiler title=”Muziek -” icon=”caret”]Ik heb de muziek niet opgemerkt. Dus hier ga ik ook maar geen mening over geven. [/su_spoiler] [su_spoiler title=”Acteerwerk ★★★” icon=”caret”]Ik moet altijd even wennen aan het acteerwerk bij Nederlandse films. Het komt op mij vaak nep over. Ik vond Barry Atsma een beetje tegenvallen in deze film. Pierre Bokma maakt veel goed, hij komt zo geloofwaardig over. Helaas speelt hij niet een hele grote rol. [/su_spoiler] [su_spoiler title=”Montage ★★” icon=”caret”]De montage vind ik best slecht gedaan. Soms hoor je het gepraat en lijkt het op geschreeuw. Bij een bepaalde scene vond ik het ook helemaal niet kloppen. Ook de montage van het aan elkaar plakken van de scenes was vond ik soms irritant. [/su_spoiler]

Wat vond jij van de film? Of ben je van plan hem te gaan kijken?

Bron afbeeldingen