Filmreview: I, Tonya

ItsRobinFilm2 Comments

Review I, Tonya
Review I, Tonya

I, Tonya is gebasseerd op het leven van kunstschaatsster Tonya Harding. De film was genomineerd voor drie Oscars waarvan er één gewonnen is voor beste vrouwelijke bijrol.

De film:
“Kunstschaatsster Tonya Harding (Margot Robbie) is een natuurtalent en niets lijkt haar selectie voor de Olympische spelen in de weg te staan. Maar Tonya komt niet bepaald uit een rijke familie, en haar vulgaire outfits en gedrag zijn een doorn in het oog van de keurige schaatswereld.” Bron: Pathé

Genre: Drama, biografie, humor, sport.
Tijdsduur: 119 minuten

Kijken als je in de stemming bent voor: Een interessant waargebeurd verhaal met humor.

Rating x/5:★= hele ster = halve ster

Klik op de categorieën om mijn mening te lezen.

[su_spoiler title=”Algemeen ★★★✩” icon=”caret”]De film is vermakelijk om naar te kijken. Het is geen standaard opzet. Het is interessant hoe de regisseur iedereen aan het woord laat. Het acteerwerk is erg goed. Ik vond zelf dat de beelden soms vervelend wisselde tussen de scene’s. [/su_spoiler] [su_spoiler title=”Verhaal ★★★★” icon=”caret”]Oordelen op een waargebeurd verhaal vind ik vrij lastig. Het verhaal is verfilmd naar de verhalen van Tonya, haar ex-man Jeff, haar moeder en nog wat andere bij-personen. Tonya is een vechter en heeft geen makkelijke jeugd. Een gebeurtenis zorgt ervoor dat Tonya in opspraak raakt. Het verhaal is goed weggezet in de film op een manier die ik erg tof vond.[/su_spoiler] [su_spoiler title=”Muziek ★★★” icon=”caret”]De muziek die wordt gebruikt tijdens het kunstschaatsen is ook de muziek waar Tonya haar routine op deed. Verder zit er in scene’s nog wat muziek die bij sommige herinneringen op zal roepen. [/su_spoiler] [su_spoiler title=”Acteerwerk ★★★★” icon=”caret”]Allison Janney vertolkt de moeder van Tonya. Dat doet zij ijzersterk. Ze haalt werkelijk waar het bloed onder je nagels vandaan. Allison heeft dan heel terecht de Oscar gewonnen voor beste vrouwelijke bijrol. De andere acteurs slaan de plank ook zeker niet mis. Qua acteerwerk een genot om naar te kijken.[/su_spoiler] [su_spoiler title=”Montage★★” icon=”caret”]Ik was zelf niet zo fan van de montage. Soms wisselde het beeld voor mij te snel. Erg jammer, de scene’s apart zijn prima. [/su_spoiler]

Deel jij mijn mening of is hij anders? Laat het vooral weten in de comments!

Afbeelding bron: IMDb